І. ЦЕЛИ НА СЪСТЕЗАНИЕТО
Да се осигури възможност:
- учениците да демонстрират придобити знания и
умения в конкретна работна ситуация; - да се постигне обвързване на
извънучилищните дейности с бизнес средите от региона и областта, популяризиране
възможностите за реклама и за престиж на работодателите чрез спонсорство и
участие в подобни извън училищни
дейности.
ІІ. УЧАСТНИЦИ В СЪСТЕЗАНИЕТО
Ученици от професионалните гимназии и професионалните училища от последните две години на обучение по професии от професионалните направления Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг и Пътувания, туризъм и свободно време.
ІІІ. ЕТАПИ НА СЪСТЕЗАНИЕТО
- Първи кръг – Училищен.
Срок за провеждане –до 18.02.2013 г. - Втори кръг – Регионален. Срок за провеждане – 15-16.03.2013 г. Участват 63 училища в градовете:
- Бургас – за областите Бургас, Сливен, Стара Загора, Ямбол, Варна, Добрич, Силистра, Разград, Шумен, Кърджали и Хасково
- Габрово – за областите Габрово, Ловеч, Велико Търново, Плевен, Русе, Търговище, Видин, Враца и Монтана
- Велинград – за областите Благоевград, Кюстендил,Перник, София-град, София-област,Пазарджик, Пловдив и Смолян.
- Трети кръг – Национално състезание. Срок за провеждане – 18–20.04.2013 г.
Пета панорама на професионалното образование – 18 отбора готвач и сервитьор.
Място за провеждане – гр. Пловдив.
Всяко училище се представя от ученици и ръководител.
ІV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Учебното съдържание е от задължителната професионална подготовка (по теория и по практика) за професиите от професионалните направления Хотелиерство, ресторантьорство и кетъринг и Пътувания,
туризъм и свободно време.
V. ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО
Националното състезание се провежда в два кръга.
Изисквания за Регионалното състезание и първия кръг на Националното състезание:
- Преди началото на практическата част на състезанието на всички участници се извършва инструктаж за безопасна работа на работното място и в работилницата, като всеки участник се подписва в инструктажна книга. Задължително е да се осигури присъствие на медицинско лице за оказване на медицинска помощ при нужда. За целта се оборудва аптечка.
- Всички състезатели са с работни облекла, готови за работа преди старта на състезанието, а именно:
Готвачи:
- бадж (карта на участник);
- куртка, престилка, дълъг панталон, шапка или мрежа за коса;
- затворени гумени обувки;
- кърпи за подсушаване;
- кърпи за почистване;
- работни инструменти;
Сервитьори:
- бадж (карта на участник);
- сервитьорска униформа;
- прибори за транжиране;
- кърпи за почистване.
- От организаторите се осигуряват равностойни изправни топлинни съоръжения.
Участниците сами подсигуряват необходимите продукти,напитки, съдове, прибори инвентар.
- По време на състезанието не се допускат учители специалисти, а само оценители. На разположение е специалист,който има задължението да отстранява възникнали повреди по топлинните съоръжения или други непредвидени обстоятелства.
- Началото и края на състезанието за всички отбори са предварително определени по график с продължителност 2 часа за Регионалното състезание и за първият етап на Националното състезание и един час за втория етап на Националното състезание..
- Участници няма да бъдат допускани до състезанието при явяване след обявено начало.
- Участник със симптоми на настинка или неразположение, под влияние на алкохол или наркотици, няма да бъде допуснат до състезанието.
- Всички участници ще имат определено работно място преди старта на състезанието.
- Състезателите нямат право да използват оборудване от други работни места освен техните собствени.
- Състезателите нямат право да заемат продукти или пособия от други работни места или участници.
- Всички участници разполагат с 2 часа в рамките на които трябва:
- a.Готвачи
За Регионално състезание и първи етап на Националното състезание.
- да приготвят първо,второ и трето ястие по изготвено от тях меню, като едното от тях трябва да бъде от българската национална кухня.;
- да аранжират по две порции от предястието/ супата, салатата/,основното ястие и десерта, като едната порция се разделя на две за да бъде поднесена от сервитьора на гостите. В зависимост от вида и консистенцията на десерта той може да бъде оформен и в три порции – една за оценка от журито и две за да бъдат поднесени от сервитьора на гостите
- да предложат с предястието подходящо вино /бяло или розе/, с основното ястие червено вино /с коркова тапа/ – за декантиране.
- да представят ястията според собствената си преценка на български език и един чужд език по избор, който предварително заявяват на училището домакин;
Изисквания за втория кръг на Националното състезание:
- Допускат се първите 10 участника,спечелили най-голям брой точки от първия кръг на състезанието
- Състезателите трябва да приготвят и аранжират едно ястие с месо (по преценка и решение на състезателя) в две порции за осемдесет минути на принципа пълен блек-бокс. Предвиденото време от 80 минути се разпределя – 10 минути за избор на ястие, 10 минути за описване технологията на избрания асортимент и 60 минути за приготвяне.
- Състезателите да предвидят хладилни чанти за съхранение на продуктите си (не се осигуряват хладилни съоръжения от организаторите).
б. Серивитьори – започват състезанието половин час след готвача
- да извършат подготвителните дейности за обслужването;
- да заредят масата за консумация по определено предварително меню – два куверта;
- да представят менюто на готвача
- да транжират по една порция от асортиментите включени в менюто.
- да сервират и отсервират приготвеното от готвача;
- да декантират вино;
- да представят напитката и храната според собствената си преценка на български език и един чужд език по избор, който предварително заявяват на училището домакин;.
- За Националното състезание напитките се осигуряват от Асоциацията на сомелиерите в България
- Всички участници
следва да носят собствени ножове и инструменти за обработка на продукти,
принадлежности на сервитьора, както и да се грижат за тяхното съхранение. - Всички
участници-сервитьори да си осигуря сами необходимите съдове, прибори и
инвентар, - Уважение и добро
поведение от страна на участниците са задължителни елементи. - За всяко нарушение на установения
ред за провеждане на състезанието комисията санкционира състезателя с отнемане
на точки. При груби нарушения състезателят може да бъде отстранен от
по-нататъшно участие. Начинът и редът за санкциониране се определят от
комисията по провеждане на състезанието и се съобщават преди състезанието. - Регионалните
инспекторати по образованието (както за регионалния кръг, така и за
националния кръг) определят училище
домакин и уведомяват писмено училищата, които ще участват в състезанието за
мястото и часа на пристигане и регистрация, мястото за нощуване, мястото за
провеждане на състезанието и разписанието на превозните средства. Изпращат
програма за провеждане на състезанието и регламент за всяка състезателна
дисциплина съгласно приложенията. Съдействат за: осигуряването на състезателните
материали; разгласяването на резултатите от състезанието в медиите и за
укрепването на контактите на професионалните гимназии с представители на
бизнеса и браншовите организации и за развитието им в публично-частно
партньорство. - Директорът на
училището-домакин определя със заповед комисия за организиране, провеждане и
оценяване на регионалното състезание за всяка състезателна дисциплина (тя се
състои от членове и председател). За председател и членове на комисията се
определят представители на регионалните структури на Българската браншова
камара по туризъм, Асоциацията на барманите, Асоциацията на готвачите,
Асоциацията на сомелиери и сервитьори или на по-големи туристически предприятия
от региона. - Училището-домакин
съвместно с РИО на МОМН осигурява организацията за провеждане на състезанието,
съобразено с броя на участниците, осъществява контакт с директорите на
професионалните гимназии, участници в състезанието, и предоставя всички
състезателни материали. - За резултатите
от състезанието се съставя протокол, изготвен и подписан от комисията по
оценяването и председателя й, заверен с печат на училището. Препис от протокола
се изпраща в съответния регионален инспекторат по образованието – домакин на
регионалния и националния кръг, в училището домакин и в МОМН, дирекция „ОПОС”. - След приключване
на регионалния кръг всеки РИО изпраща в седемдневен срок препис от протокола с
резултатите от състезанието, подписан от комисията и председателя й, в МОМН,
дирекция „ОПОС”, в РИО – гр. Пловдив и в училището-домакин на националното
състезание. - За участие в
националния кръг се допускат ученици, заели първите шест места от предходния
кръг на състезанието. Те се придружават от един учител и носят работно облекло
и описаните в регламента за всяка състезателна дисциплина съдове, инвентар и
пособия, които декларират преди участието си. - Желателно е
класиралите се участници на първите шест места и техните учители да бъдат
наградени и резултатите от състезанието да бъдат разгласени по подходящ начин в
медиите.
VІ. ФОРМАТ НА СЪСТЕЗАНИЕТО
Състезанието се състои от практическо приложение на формирани в процеса на обучението знания и умения.
Готвачи
– приготвят
първо, второ и трето ястие по изготвено от тях меню, като едното от тях
трябва да бъде от Българската национална кухня.; аранжират по две порции от
предястието/ супата, салатата/, основното ястие и десерта, като едната порция
се разделя на две. Десерта може да бъде и в три порции
Сервитьори
– посрещат и настаняват гостите, устно представят
менюто, обслужват гостите, като предлагат и поднасят подходящите за
храната напитки. Декантират
или представят виното в зависимост от
менюто.
VІІ. СИСТЕМА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ
1. Системата за
оценяване е точкова. Максималният брой точки за практическото изпълнение на
заданието е 100 точки за готвача и 100 точки за сервитьора. Окончателната оценка за всеки състезател е
сбор от точките на всички оценители, разделен на броят им.
2. Комисията
по провеждане и оценяване на практическото задание разработва съответните
показатели за оценяване по предварително предоставените критерии. Посочва се
максималният брой точки, които се поставят при пълно, вярно и точно изпълнение
на показателя.
3. Всеки член
на оценителната комисия, включително председателят попълва оценъчна карта за
всеки състезател и вписва определения от него брой точки. Картите за оценка се
обобщават и вписват в протокол за класиране на участниците.
4. Класирането
се извършва въз основа на най-голям брой точки (сума от точките на всичките
оценители разделен на броят им).
5. Правилата и критериите за оценка се подготвят от
националната комисия.
КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА
ГОТВАЧ:
- Външен вид и работно облекло
- Лична хигиена и хигиена на работното място
- Безопасност при работа със съдове и инвентар
- Ефективност при използване на ресурси и хранителните
продукти (минимум отпадъци) - Организация и техника на работа
- Прецизност на изпълнение
- Оригиналност, новаторство при приготвяне и оформяне
- Вкусови качества
- Работа в екип
- Умение
за презентиране на ястията на български
език и чужд език по избор който се заявява предварително
СЕРВИТЬОР
- Външен вид и работно облекло
- Лична хигиена и хигиена на работното място
- Организация и техника на работа
- Прецизност на изпълнение при сервиране на храни и
напитки - Представяне на вино и съчетаване на храните и напитките
- Декантиране на вино
- Работа в екип
- Познания за технологията на приготвяната от готвача
храна - Умение за водене на диалог на английски език или друг
чужд език по избор, който се заявява предварително за осигуряване на гост,
владеещ съответния чужд език
VІІІ. РЕСУРСНО ОСИГУРЯВАНЕ
- МОМН – осигуряване на грамоти за първенците и за
участие на всички, нощувки и хранене на участниците в състезанието. - АУРХБ
- Работодатели – осигуряват награди за участниците.
- Училищата – .